Nieodłącznym elementem prowadzenia firmy jest księgowość. Ma ona bardzo duże znaczenie w kontekście funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od jego rozmiarów. Jest to prawnie wymagany obowiązek, który dotyczy zarówno samozatrudnionych, jak i ogromnych korporacji. Dobra obsługa księgowa jest na wagę złota, bowiem zapewnia prawidłowe działanie jednostki. Co dokładnie należy do zadań księgowych?

Na czym polega obsługa księgowa?

Głównym zadaniem osób zajmujących się księgowością jest zapisów przepływów finansowych w firmie. Prościej rzecz ujmując jest to obowiązek odnotowywania wszystkich wydatków oraz przychodów. Zapisy stanowią podstawę do wyliczenia podatków. W przypadku firm, które są zobowiązane do prowadzenia pełnej księgowości, konieczne jest zapisywanie, każdej nawet najmniejszej zmiany w finansach.

Wiąże się to zatem ze znacznie większą skrupulatnością i szczegółowością. Dane zebrane w księgach rachunkowych to także cenne źródło informacji na temat kondycji finansowej przedsiębiorstwa i istotne narzędzie analityczne. Na ich podstawie można np. zaplanować budżet na kolejne lata. Informacje wykorzystuje się też do podejmowania określonych decyzji inwestycyjnych oraz prezentuje zewnętrznym inwestorom.

Za co jeszcze odpowiada księgowość?

Kolejną ważną funkcją jest kontaktowanie się z organami państwowymi. W razie potrzeby to właśnie księgowy będzie reprezentować firmę przed urzędem skarbowym oraz udzielać odpowiedni na pytania. Obsługa księgowa polega także na zarządzaniu majątkiem przedsiębiorstwa. Mowa o wypłacaniu wynagrodzeń pracownikom, o opłacaniu składek ubezpieczeniowych do ZUS-u, wykonywaniu przelewów, wystawianiu faktur i wypełnianiu deklaracji podatkowych.

Dobre biuro księgowe zajmie się również optymalizacją podatkową, wybierając najbardziej korzystne rozwiązanie, jednocześnie zgodne z prawem. Właściwy sposób opodatkowania ma ogromne znaczenie, bowiem środki finansowe, które zostaną w kieszeni właściciela można wykorzystać na kolejne inwestycje.

#Artykuł sponsorowany