Działalność gospodarcza w domu – jak ją rozliczać?
18 listopada 2022 Artykuł sponsorowany

Działalność gospodarcza w domu – jak ją rozliczać?

Wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą decyduje się na założenie firmy we własnym domu lub mieszkaniu. To rozwiązanie ma wiele korzyści, a jedną z bardziej istotnych jest możliwość wliczenia w koszty działalności wydatków o charakterze eksploatacyjnym. Pierwszym formalnym krokiem jaki należy uczynić jest wskazanie w formularzu CEIDG-1 własnego domu lub mieszkania jako miejsca, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza. Co warto wiedzieć na temat rozliczania kosztów?

Prowadzenie firmy a koszty eksploatacji

Niezależnie od tego czy samodzielnie prowadzimy księgowość, czy zleciliśmy to zadanie specjaliście, mamy możliwość odliczenia kosztów związanych z eksploatacją. Są to m.in. koszty dotyczące zużycia mediów – energii i internetu. Należy jednak pamiętać, że nie można odliczyć ich w całości, a jedynie w tej części, jaka miała związek z prowadzeniem działalności.

W jaki sposób można to zrobić? Konieczne jest ustalenie proporcji całkowitej powierzchni domu lub mieszkania do powierzchni jaka została przeznaczona na prowadzenie firmy. To rozwiązanie można zastosować w przypadku przedsiębiorców, którzy są w stanie wyraźnie wyodrębnić metraż, bo np. zajmują jeden pokój. Jeśli wyodrębnienie nie jest możliwe, przedsiębiorca musi sam określić proporcję, pamiętając jednak o konieczności udokumentowania założeń w przypadku kontroli.

Co jeszcze warto wiedzieć o rozliczaniu działalności w domu?

W celu ułatwienia rozliczenia można zdecydować się na zamontowanie osobnych liczników. W tym przypadku nie trzeba będzie za każdym razem dokonywać obliczeń, co znacznie uprości księgowość. Jakie wydatki można jeszcze wliczyć w koszty? Do tej grupy zaliczają się też opłaty za czynsz (odliczamy proporcjonalnie do metrażu przeznaczonego na działalność), ogrzewanie, wodę, ścieki, gaz, energię, telefon i internet.

Oprócz tego istnieje możliwość odliczenia odsetek od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup mieszkania, w którym prowadzimy działalność. W tym przypadku należy jednak pamiętać o wprowadzeniu części mieszkania do ewidencji środków trwałych.

Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy: księgowość Lublin



Polecane

Biznes i technika

Jak powinna wyglądać wizytówka?

Właściwie zaprojektowana wizytówka może być kluczowym narzędziem w budowaniu sieci kontaktów i wyróżnianiu się na tle konkurencji. W tym artykule podzielę się z Wami wskazówkami, jak stworzyć wizytówkę, która nie

Biznes i technika

Jak powstaje piasek?

Niewątpliwie większość osób kojarzy piasek głównie z plażą. Niemniej jest to też materiał budowlany, wykorzystywany w branży niezwykle często. Jednak skąd właściwie bierze się piasek. Czym on jest i w

Biznes i technika

Jakie firmy korzystają z serwisu drukarek?

Drukarki już od dziesięcioleci należą do niezbędnych urządzeń peryferyjnych komputerów w firmach. W jakich przedsiębiorstwach korzysta się z drukarek i na jakich zasadach się to odbywa? Co to ma wspólnego

Biznes i technika

Audyt SEO a SXO – porównanie

Wiesz, co to SEO? To pojęcie, które funkcjonuje w świecie marketingu internetowego już od wielu lat. Dlatego nawet, jeśli na co dzień masz niewiele do czynienia z komputerami, mniej więcej

Porady

Szybkie pożyczki przez Internet

Szybkie pożyczki przez Internet to świetny sposób na uzyskanie potrzebnej gotówki w krótkim czasie. Jest to szczególnie przydatne w przypadku niespodziewanych wydatków lub nagłych sytuacji finansowych. Dzięki pożyczkom online można

Biznes i technika

Rola księgowości w prowadzeniu firmy

Nieodłącznym elementem prowadzenia firmy jest księgowość. Ma ona bardzo duże znaczenie w kontekście funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa, niezależnie od jego rozmiarów. Jest to prawnie wymagany obowiązek, który dotyczy zarówno samozatrudnionych, jak