Działalność gospodarcza w domu – jak ją rozliczać?
Wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą decyduje się na założenie firmy we własnym domu lub mieszkaniu. To rozwiązanie ma wiele korzyści, a jedną z bardziej istotnych jest możliwość wliczenia w koszty działalności wydatków o charakterze eksploatacyjnym. Pierwszym formalnym krokiem jaki należy uczynić jest wskazanie w formularzu CEIDG-1 własnego domu lub mieszkania jako miejsca, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza. Co warto wiedzieć na temat rozliczania kosztów?
Prowadzenie firmy a koszty eksploatacji
Niezależnie od tego czy samodzielnie prowadzimy księgowość, czy zleciliśmy to zadanie specjaliście, mamy możliwość odliczenia kosztów związanych z eksploatacją. Są to m.in. koszty dotyczące zużycia mediów – energii i internetu. Należy jednak pamiętać, że nie można odliczyć ich w całości, a jedynie w tej części, jaka miała związek z prowadzeniem działalności.
W jaki sposób można to zrobić? Konieczne jest ustalenie proporcji całkowitej powierzchni domu lub mieszkania do powierzchni jaka została przeznaczona na prowadzenie firmy. To rozwiązanie można zastosować w przypadku przedsiębiorców, którzy są w stanie wyraźnie wyodrębnić metraż, bo np. zajmują jeden pokój. Jeśli wyodrębnienie nie jest możliwe, przedsiębiorca musi sam określić proporcję, pamiętając jednak o konieczności udokumentowania założeń w przypadku kontroli.
Co jeszcze warto wiedzieć o rozliczaniu działalności w domu?
W celu ułatwienia rozliczenia można zdecydować się na zamontowanie osobnych liczników. W tym przypadku nie trzeba będzie za każdym razem dokonywać obliczeń, co znacznie uprości księgowość. Jakie wydatki można jeszcze wliczyć w koszty? Do tej grupy zaliczają się też opłaty za czynsz (odliczamy proporcjonalnie do metrażu przeznaczonego na działalność), ogrzewanie, wodę, ścieki, gaz, energię, telefon i internet.
Oprócz tego istnieje możliwość odliczenia odsetek od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup mieszkania, w którym prowadzimy działalność. W tym przypadku należy jednak pamiętać o wprowadzeniu części mieszkania do ewidencji środków trwałych.
Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy: księgowość Lublin
Polecane
Rękawice wzmacniane skórą
Rękawice skórzane gwarantują wygodną i przede wszystkim bezpieczną pracę w zakresie precyzyjnych prac montażowych, prac magazynowych oraz załadunkowych. Charakteryzują się wysoką odpornością na wiele różnych czynników, jak ścieranie, przecięcia, rozerwanie
Porady dla blogów – znajdź skuteczną drogę do zysków!
Blogowanie może odpowiadać celom biznesowym lub cieszyć się zabawnym hobby. Bez względu na powody blogowania, blog jest zbudowany z twoich myśli i pomysłów. Ten artykuł daje produkcji udany blog. Spróbuj
Czy instalacja fotowoltaiczna się opłaca?
Nie da się ukryć, że w obecnych czasach praktycznie każdy z nas jest zaskoczony i sfrustrowany cenami energii. Coraz częściej za standardowe zużycie prądu elektrycznego musimy płacić coraz więcej, a
Co to jest podatek VAT i kiedy się go stosuje?
W naszym systemie podatkowym istnieje wiele danin. Część z nich opłacają wszystkie osoby fizyczne, inne są skierowane do przedsiębiorców. Jedną z podstawowych danin jest podatek VAT. Warto nieco bliżej przyjrzeć
Podsłuch w biurze – fikcja czy rzeczywistość?
Urządzenia podsłuchowe to już od lat sprzęt zupełnie inny jaki oglądamy w filmach szpiegowskich i sensacyjnych. Są proste w obsłudze, niewielkich rozmiarów i mogą być zainstalowane bez specjalistycznego przygotowania. Można
Na czym polega unieważnienie umowy cywilnej?
Powszechnie przyjęło się przekonanie, że podpisanie umowy cywilnej oznacza zajście czynności prawnej o określonych skutkach i od konsekwencji tego faktu nie ma ucieczki. W rzeczywistości w niektórych okolicznościach możliwe jest