Działalność gospodarcza w domu – jak ją rozliczać?

Działalność gospodarcza w domu – jak ją rozliczać?

Wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą decyduje się na założenie firmy we własnym domu lub mieszkaniu. To rozwiązanie ma wiele korzyści, a jedną z bardziej istotnych jest możliwość wliczenia w koszty działalności wydatków o charakterze eksploatacyjnym. Pierwszym formalnym krokiem jaki należy uczynić jest wskazanie w formularzu CEIDG-1 własnego domu lub mieszkania jako miejsca, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza. Co warto wiedzieć na temat rozliczania kosztów?

Prowadzenie firmy a koszty eksploatacji

Niezależnie od tego czy samodzielnie prowadzimy księgowość, czy zleciliśmy to zadanie specjaliście, mamy możliwość odliczenia kosztów związanych z eksploatacją. Są to m.in. koszty dotyczące zużycia mediów – energii i internetu. Należy jednak pamiętać, że nie można odliczyć ich w całości, a jedynie w tej części, jaka miała związek z prowadzeniem działalności.

W jaki sposób można to zrobić? Konieczne jest ustalenie proporcji całkowitej powierzchni domu lub mieszkania do powierzchni jaka została przeznaczona na prowadzenie firmy. To rozwiązanie można zastosować w przypadku przedsiębiorców, którzy są w stanie wyraźnie wyodrębnić metraż, bo np. zajmują jeden pokój. Jeśli wyodrębnienie nie jest możliwe, przedsiębiorca musi sam określić proporcję, pamiętając jednak o konieczności udokumentowania założeń w przypadku kontroli.

Co jeszcze warto wiedzieć o rozliczaniu działalności w domu?

W celu ułatwienia rozliczenia można zdecydować się na zamontowanie osobnych liczników. W tym przypadku nie trzeba będzie za każdym razem dokonywać obliczeń, co znacznie uprości księgowość. Jakie wydatki można jeszcze wliczyć w koszty? Do tej grupy zaliczają się też opłaty za czynsz (odliczamy proporcjonalnie do metrażu przeznaczonego na działalność), ogrzewanie, wodę, ścieki, gaz, energię, telefon i internet.

Oprócz tego istnieje możliwość odliczenia odsetek od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup mieszkania, w którym prowadzimy działalność. W tym przypadku należy jednak pamiętać o wprowadzeniu części mieszkania do ewidencji środków trwałych.

Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy: księgowość Lublin

#Artykuł sponsorowany


Polecane

Biznes i technika

Jak zacząć korzystać z mobile marketingu aby wykorzystać jego potencjał

Marketing mobilny można wykorzystać jako dodatkowy dochód lub dodatkowy. Te pomysły pomogą Ci zrozumieć marketing mobilny. Nie wysyłaj losowych wiadomości do klientów. Zawsze upewnij się, że to, o czym je

Biznes i technika

Czego jeszcze nie wiesz o złocie

Złoto nadal rośnie popularność ze względu na trudne globalne czasy ekonomiczne. Możesz czuć, że inwestowanie w złoto jako rodzaj zabezpieczenia dla inwestycji. Kontynuuj czytanie Aby uzyskać informacje można zaradzić tej

Biznes i technika

Podsłuch w biurze – fikcja czy rzeczywistość?

Urządzenia podsłuchowe to już od lat sprzęt zupełnie inny jaki oglądamy w filmach szpiegowskich i sensacyjnych. Są proste w obsłudze, niewielkich rozmiarów i mogą być zainstalowane bez specjalistycznego przygotowania. Można

Biznes i technika

Jak zapewnić sobie szybki dostęp do środków finansowych?

Lubisz czuć się niezależny? Chcesz mieć łatwy i szybki dostęp do swoich środków finansowych niezależnie od miejsca, w którym jesteś? Bezproblemowa płatność za zakupy, a może szybki przelew na telefon?

Biznes i technika

Czym przeładować duże ładunki budowlane?

Wszelkie projekty budowlane wymagają stosowania rozmaitych materiałów, a także urządzeń o dużej wadze. Niezbędny jest ich transport, zarówno z miejsca na miejsce, jak i na wysokość. Jak transportować duże ładunki

Porady

Szybkie pożyczki przez Internet

Szybkie pożyczki przez Internet to świetny sposób na uzyskanie potrzebnej gotówki w krótkim czasie. Jest to szczególnie przydatne w przypadku niespodziewanych wydatków lub nagłych sytuacji finansowych. Dzięki pożyczkom online można