Działalność gospodarcza w domu – jak ją rozliczać?
18 listopada 2022 Artykuł sponsorowany

Działalność gospodarcza w domu – jak ją rozliczać?

Wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą decyduje się na założenie firmy we własnym domu lub mieszkaniu. To rozwiązanie ma wiele korzyści, a jedną z bardziej istotnych jest możliwość wliczenia w koszty działalności wydatków o charakterze eksploatacyjnym. Pierwszym formalnym krokiem jaki należy uczynić jest wskazanie w formularzu CEIDG-1 własnego domu lub mieszkania jako miejsca, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza. Co warto wiedzieć na temat rozliczania kosztów?

Prowadzenie firmy a koszty eksploatacji

Niezależnie od tego czy samodzielnie prowadzimy księgowość, czy zleciliśmy to zadanie specjaliście, mamy możliwość odliczenia kosztów związanych z eksploatacją. Są to m.in. koszty dotyczące zużycia mediów – energii i internetu. Należy jednak pamiętać, że nie można odliczyć ich w całości, a jedynie w tej części, jaka miała związek z prowadzeniem działalności.

W jaki sposób można to zrobić? Konieczne jest ustalenie proporcji całkowitej powierzchni domu lub mieszkania do powierzchni jaka została przeznaczona na prowadzenie firmy. To rozwiązanie można zastosować w przypadku przedsiębiorców, którzy są w stanie wyraźnie wyodrębnić metraż, bo np. zajmują jeden pokój. Jeśli wyodrębnienie nie jest możliwe, przedsiębiorca musi sam określić proporcję, pamiętając jednak o konieczności udokumentowania założeń w przypadku kontroli.

Co jeszcze warto wiedzieć o rozliczaniu działalności w domu?

W celu ułatwienia rozliczenia można zdecydować się na zamontowanie osobnych liczników. W tym przypadku nie trzeba będzie za każdym razem dokonywać obliczeń, co znacznie uprości księgowość. Jakie wydatki można jeszcze wliczyć w koszty? Do tej grupy zaliczają się też opłaty za czynsz (odliczamy proporcjonalnie do metrażu przeznaczonego na działalność), ogrzewanie, wodę, ścieki, gaz, energię, telefon i internet.

Oprócz tego istnieje możliwość odliczenia odsetek od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup mieszkania, w którym prowadzimy działalność. W tym przypadku należy jednak pamiętać o wprowadzeniu części mieszkania do ewidencji środków trwałych.

Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy: księgowość Lublin



Polecane

Biznes i technika

Jak dbać o ubrania ochronne w pracy?

Niektóre zawody wymagają korzystania ze specjalnych ubrań ochronnych. To specjalistyczne ciuchy, dostosowane do pełnionych przez pracowników zadań. Niemniej aby dobrze pełniły swoje funkcje, muszą być zachowane w odpowiednim stanie. Jak

Biznes i technika

Jak powinna wyglądać wizytówka?

Właściwie zaprojektowana wizytówka może być kluczowym narzędziem w budowaniu sieci kontaktów i wyróżnianiu się na tle konkurencji. W tym artykule podzielę się z Wami wskazówkami, jak stworzyć wizytówkę, która nie

Biznes i technika

Outsourcing płac – czemu może się to opłacić?

Prowadzisz własną działalność gospodarczą i zatrudniasz dodatkowe osoby w swojej firmie? Potrzebujesz wsparcia w zakresie naliczania wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia? Skorzystaj z tego typu usług na zasadach współpracy outsourcingowej!

Biznes i technika

Czym jest marketing dla deweloperów? Z czego się składa i jak pomaga?

Co pomaga przedsiębiorcom osiągać konkretne cele biznesowe w branży nieruchomości? Oczywiście marketing, który opiera się na konkretnej strategii. Swoją drogą musi być ona dobrze przemyślana i właściwie opracowana, aby deweloper

Biznes i technika

CFD – jak grać na kontraktach terminowych i nie stracić kapitału

Mimo że kontrakty CFD są stosunkowo łatwe do nabycia i posiadania, to inwestowanie w nie nie jest takie proste. Aby uzyskać dochody, musisz mieć świadomość, jak działają kontrakty CFD, a

Biznes i technika

Na czym polega unieważnienie umowy cywilnej?

Powszechnie przyjęło się przekonanie, że podpisanie umowy cywilnej oznacza zajście czynności prawnej o określonych skutkach i od konsekwencji tego faktu nie ma ucieczki. W rzeczywistości w niektórych okolicznościach możliwe jest