Działalność gospodarcza w domu – jak ją rozliczać?
18 listopada 2022 Artykuł sponsorowany

Działalność gospodarcza w domu – jak ją rozliczać?

Wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą decyduje się na założenie firmy we własnym domu lub mieszkaniu. To rozwiązanie ma wiele korzyści, a jedną z bardziej istotnych jest możliwość wliczenia w koszty działalności wydatków o charakterze eksploatacyjnym. Pierwszym formalnym krokiem jaki należy uczynić jest wskazanie w formularzu CEIDG-1 własnego domu lub mieszkania jako miejsca, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza. Co warto wiedzieć na temat rozliczania kosztów?

Prowadzenie firmy a koszty eksploatacji

Niezależnie od tego czy samodzielnie prowadzimy księgowość, czy zleciliśmy to zadanie specjaliście, mamy możliwość odliczenia kosztów związanych z eksploatacją. Są to m.in. koszty dotyczące zużycia mediów – energii i internetu. Należy jednak pamiętać, że nie można odliczyć ich w całości, a jedynie w tej części, jaka miała związek z prowadzeniem działalności.

W jaki sposób można to zrobić? Konieczne jest ustalenie proporcji całkowitej powierzchni domu lub mieszkania do powierzchni jaka została przeznaczona na prowadzenie firmy. To rozwiązanie można zastosować w przypadku przedsiębiorców, którzy są w stanie wyraźnie wyodrębnić metraż, bo np. zajmują jeden pokój. Jeśli wyodrębnienie nie jest możliwe, przedsiębiorca musi sam określić proporcję, pamiętając jednak o konieczności udokumentowania założeń w przypadku kontroli.

Co jeszcze warto wiedzieć o rozliczaniu działalności w domu?

W celu ułatwienia rozliczenia można zdecydować się na zamontowanie osobnych liczników. W tym przypadku nie trzeba będzie za każdym razem dokonywać obliczeń, co znacznie uprości księgowość. Jakie wydatki można jeszcze wliczyć w koszty? Do tej grupy zaliczają się też opłaty za czynsz (odliczamy proporcjonalnie do metrażu przeznaczonego na działalność), ogrzewanie, wodę, ścieki, gaz, energię, telefon i internet.

Oprócz tego istnieje możliwość odliczenia odsetek od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup mieszkania, w którym prowadzimy działalność. W tym przypadku należy jednak pamiętać o wprowadzeniu części mieszkania do ewidencji środków trwałych.

Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy: księgowość Lublin



Polecane

Biznes i technika

Czym jest marketing dla deweloperów? Z czego się składa i jak pomaga?

Co pomaga przedsiębiorcom osiągać konkretne cele biznesowe w branży nieruchomości? Oczywiście marketing, który opiera się na konkretnej strategii. Swoją drogą musi być ona dobrze przemyślana i właściwie opracowana, aby deweloper

Porady

Inwestowanie podczas recesji w praktyce

Kryzys gospodarczy to czas, w którym wiele osób traci pracę i ma problemy ze znalezieniem nowego zatrudnienia. W takich okolicznościach często pojawiają się problemy ze spłatą kredytów i innych zobowiązań

Biznes i technika

Elastyczność i trwałość rollupów reklamowych. Kluczowe cechy dla firm i agencji

W dzisiejszym świecie marketingu, gdzie konkurencja na rynku jest zacięta, każda firma czy agencja poszukuje skutecznych i efektywnych sposobów na promocję swoich usług, czy produktów. Jednym z popularnych i niezastąpionych

Biznes i technika

Jak zacząć korzystać z mobile marketingu aby wykorzystać jego potencjał

Marketing mobilny można wykorzystać jako dodatkowy dochód lub dodatkowy. Te pomysły pomogą Ci zrozumieć marketing mobilny. Nie wysyłaj losowych wiadomości do klientów. Zawsze upewnij się, że to, o czym je

Biznes i technika

Najtrudniejsze słowa w języku hiszpańskim

Zasadniczo nauka hiszpańskiego jest prosta, ze względu na prostotę tego języka. Ani gramatyka ani też słownictwo nie są wymagające. Niemniej zdarzają się wyjątki, a mianowicie słowa, których zapamiętanie przysparza problemów

Biznes i technika

Czym przeładować duże ładunki budowlane?

Wszelkie projekty budowlane wymagają stosowania rozmaitych materiałów, a także urządzeń o dużej wadze. Niezbędny jest ich transport, zarówno z miejsca na miejsce, jak i na wysokość. Jak transportować duże ładunki